Tipuri de alergatori

Desi suntem milioane de alergatori in lume, exista doar doua tipuri de alergatori. Numele agestor tipuri sunt gazelle si gliders.

Nu exista bine sau rau, efficient sau neeficient in aceste tipuri de alergatori ci exista tipul de alergare care ti se potriveste mai bine si te face mai eficient.

Gazelle

Pozitie picioarelor:

Desprinderea de pe sol a piciorului se face prin degetele de la picioare, la fel ca si la stilul glider dar cu mai multa putere. Diferenta este facuta de genunchiul ridicat care petrece mai mult timp in aer si acopera o distanta mai mare intre pasi oferind posibilitatea unei accelerari mai rapide. Calcatura pasilor se face sub centru de greutate al corpului pentru ambele stiluri.

Forta necesara:

Acest stil necesita o forta mai mare datorita ridicarii pe verticala a corpului si o absorbtie mai puternica a impactului cu solul. Asta poate duce la accidentari si poate consuma o energie mai mare pentru aceeasi viteza, ceea ce duce mai repede la oboseala.

Recomandari:

Acest stil este probabil mai bun pentru alergatori rapizi cu o elasticitate nativa buna si a caror rezistenta este buna la accidentari provocate de impacturi ridicate. Candidati buni pentru acest stil de alergare sunt atletii tineri si usori/slabi care concureaza in curse scurte si de viteza.

 

Glider

Pozitia picioarelor:

Gliderii au o pozitie mai verticala, iar genunchii acestora nu sunt atat de ridicati la ca gazelle. Asta face ca picioarele sa fie proiectate inaintea corpului. Inaintarea pe verticala este aproape nula ceea ce face ca aterizarea sa fie aproape imediata dupa dezlipirea de la sol. Cadenta pasilor la acest stil trebuie sa fie mult mai mare ca sa poata mentine viteza.

Forta necesara:

Impingerea/dezlipirea de pe sol este similara la ambele stiluri si se face prin degetele de la picioare. Miscarea gliderilor necesita un minim de forta verticala ceea ce pune o presiune mult mai mica pe incheieturi si muschi in momentul aterizarii, dar necesita o frecventa mult mai mare pentru a mentine aceeasi viteza.

Recomandari:

Acest stil ii favorizeaza pe cei care nu au alergat de tineri sau pe cei care vor sa sustina un ritm mai lejer pe o distanta mai lunga precum ultramaratoane sau alergarile din Ironman. Atletii mai batrani, cu o forma mai compacta sau cei mai plinuti pot beneficia de acest stil de alergare datorita unei forte de impact mult mai mica.

 

Viteza:

Impingerile gazelelor sunt mult mai puternice folosind si reculul elastic de la aterizare pentru a se propulsa inainte. Acestea duc la inaintari in aer mai lungi, inalte si o distanta mai mare intre pasi. Pe cand viteza maxima a gligerilor este limitata doar de viteza/cadenta pasilor.

 

Forta:

Pentru o mai buna eficienta, ambele tipuri de alergatori au nevoie de o forta excelenta a trunchiului pentru mentinerea posturii, o buna mobilitate a soldurilor si muschilor fesieri.

Triathlon-Gazelles-and-Gliders

Share This: