Ca si durerea musculara aparuta dupa un efort prelungit, tendinitele reprezinta inflamatii dureroase ale tendoanelor. Tendinita reprezinta de fapt ruptura partiala a unor fibre de colagen care este insotita de un edem local. Evolutia acestor leziuni poate dura mai multe luni. Netratate, tendinitele se pot agrava si se poate ajunge in stare cronica sau chiar la rupturi. Inceperea rapida a unui tratament adecvat poate grabi vindecarea si reluarea cat mai rapida a activitatilor fizice zilnice.
Cauze:
Cea mai frecventa cauza a tendinitelor este activitatea sportiva. Solicitarile excesive si repetitive, dar si tractiunea continua a tendonului (sarituri, meci uri de fotbal, lovituri directe) determina in timp afectarea acestor structuri.
Iata cateva dintre cauzele generale ale tendinitelor:
– hidratarea insuficienta;
– lipsa vitaminelor;
– frigul;
– suprasolicitarea tendoanelor (pozitii solicitante pentru tendoane, timp de recuperare insuficient);
– mobilitate scazuta;
– lipsa incalzirii.
Simptomele tendinitei:
Cel mai frecvent simptom in tendinite este durerea – prezenta adesea si in stare de repaus, se accentueaza la palpare si atunci cand se solicita articulatiile vecine tendonului inflamat. Durerea este de obicei acuta, intepatoare, insotita de o inflamare a zonei inconjuratoare. Ulterior apare slabiciunea intregii regiuni afectate.
Una dintre complicatiile tendinitelor este ruptura acestora care ste foarte rara si dureroasa.
Tratamentul tendinitelor:
Evolutia tendinitelor poate dura mai multe luni. Aceasta afectiune poate evolua catre vindecarea spontana sau poate sa persiste si sa devina cronica. Netratate la timp, tendinitele se pot agrava si duc la o deteriorare serioasa a tendoanelor.
Prima masura recomandata in cazul leziunii tendinoase este aplicarea unei pungi cu gheata pe zona afectata. Dupa primele zile pot fi folosite comprese sau bai calde care cresc temperatura corpului si imbunatatesc fluxul sangvin determinand relaxarea musculara.
Tratamentul tendinitei se bazeaza pe repaus, luarea de pastle antiinflamatoare sau de geluri (Diclofenac gel, Voltaren), medicamente impotriva durerii (Algocalmin, Ibuprofen).
Repausul complet este rareori indicat. De fapt, el prezinta mai multe inconveniente decat avantaje deoarece favorizeaza o atrofie a muschilor si nu scade timpul de recuperare. Se prefera deci repausul relativ adaptat la nivelul durerilor.
In perioada de recuperare si pentru intarirea tendoanelor este indicat sa va hidratati corespunzator, sa luati complexe de vitamine si medicamente care contin glucosamine sulfat.
Fizioterapia poate fi foarte eficace si importanta in tratamentul tendinitelor. Se face apel la ultrasunete, curent antalgic, laser, masaj. In cazurile cronice care nu raspund la tratament pot fi necesare solutii chirurgicale pentru repararea tendoanelor.
Prevenirea tendinitelor:
Pentru a preveni tendinitele trebuie sa va hidratati foarte bine in fiecare zi si in special in timpul antrenamentelor si al activitatilor fizice. Indicat de asemenea este sa luati complexe de vitamine si colagen
Este foarte important ca intotdeauna inaintea unui efort fizic intens sa va incalziti foarte bine. Incalzirea previne contractia muschilor si a tendoanelor care se produce prin exercitii.
Pe masura ce imbatranim, tendoanele si muschii isi pierd din elasticitate, asa ca exercitiile intensive fara incalzire prealabila pot provoca inflamatii, dureri si chiar rupturi de tendon. De asemenea, s-a constatat ca persoanele cu flexibilitate redusa sunt mai predispuse la tendinite, asa ca incalzirea prin exercitii ar trebui sa devina o activitate de rutina.

Share This: