Medic coordonator FR Canotaj

Medic coordonator FR Basket

Past – Medic coordonator FR Atletsm

Vasile Osean

Medic Sportiv, Medy Sport Line

Importanta vitaminelor

Toate procesele chimice si metabolice din organismul uman au loc sub influenta vitaminelor. Fara aceste vitamine toate aceste procese nu s-ar produce.

Vitaminele se impart in doua categorii:

  1. Liposolubile: A, D, E, K
  2. Hidrosolubile: B, C, PP

 

  • Vitamina B1 este importanta pentru metabolizarea principiilor alimentare precum glucidele si proteinele si in functionarea normala a creierului ( a sistemului nervos central ), a aparatului digestiv si a glandelor endocrine
  • Vitamina B2 este importanta pentru transformarea principiilor alimentare precum carbohidrati, grasime, proteine in energie si mentinerea starii de sanatate a tesutului cornos (unghii, piele, par, dinti), respectiv pastrarea in conditii sanatoase a ochilor, pielii si a mucoaselor.
  • Vitamina B5 are un rol important in metabolizarea grasimilor, a aminoacizilor si a repararii celulare
  • Vitamina B6 are rol in formarea hemoglobinei in corpul uman si metabolizarea proteinelor, glucidelor si lipidelor si asigura functionarea normala a sistemului nervos ( sanatatea maduvei osoase )
  • Vitamina B8 este un cofactor in reglarea glicemiei in corpul uman impreuna cu magneziu normalizand metabolismul
  • Vitamina B12 este importanta in formarea si maturizarea globulelor rosii ( are un rol anti anemic ). Carentele de B12 duc la anemie, tulburari de morie, tulburari de somn, depresie si nervozitate
  • Vitamina PP are rol in medabolismul proteinelor, glucidelor si a lipidelor si este importanta pentru circulatia cerebrala si ajuta la o buna functionare a sistemului nervos central.
  • Vitamina C este un puternic antioxidant care nu poate fi produsa de organismul uman si trebuie luata doar din aport exogen.
  • Vitamina A are rol in functia vazului ( ochilor ) in luminozitate scazuta (alb/negru), in normalitatea mucoaselor, a tesutului cornos si rol important in dezvoltarea oaselor.
  • Vitamina D are rol important intestinal in absorbtia calciului si a fixarii lui in oase.
  • Vitamina E are un rol important antioxidant, protejand membrana celulelor si stimularea organelor sexuale ( reglarea / asigurarea imunitatii)
  • Vitamina K este importanta in coagularea sangelui si a metalolismului proteinelor si a calciului in organism.

In timpul efortului fizic de consuma cantitati foarte mari de calciu, magneziu si electroliti ceea ce duce la nevoie unui aport crescut de calciu si magneziu din exterior.

Mineralele care stau la baza functiei muschilor sunt: molivdense, selenozin, crom, magneziu si calciu. Aceasta asigura atat formarea compexelor de actina, miozina, respectiv relaxarea acestor complexe( a contractiei si relaxarii musculare ) dar si a elasticitatii muschiului (cromul ). Fara aceste minerale nu este posibila contractia sau relaxarea musculara.

 

Vitamine importante de luat

Fiecare sportiv are nevoie de un complex de minerale ( Megaminerals ) care trebuie completat cu Magneziu ( 300mg/7,5ml cat mai aproape de ora 9 dimineata ), Calciu (1g cat mai aproape de ora 23.30) si un complex de vitamine A, B, C, D, E, K, PP.

Concentratia vitaminelor nu este lucrul definitoriu in alegerea acestora. Eventual se poate opta catre produse care ofera o combinatie optima intre minerale, fitonutrienti si vitamine cu antioxidanti precum Lifepak.

Importanta efectuarii analizelor medicale si frecventa acestora

Este important ca la inceputul efortului fizic sa se faca un set de analize medicale mai complexe precum:

  • transaminazele hepatice,
  • analize care sa arate cantitatea de proteina din sange si distributia acesteia pe diferite categorii in sange,
  • glicemia,
  • trigliceridele din sange,
  • colesterolul,
  • pentru functia musculara se face creatinkinaza,
  • mineralele din corp,
  • fier,
  • feritina care arata predispozitia de a forma sau nu hematii,
  • un examen sumar de urina,
  • Vit. D12,
  • martori inflamatori din corp precum VSH, fibrinogen, proteina reactiva Aslo, hormoni tiroidieni si hormoni de crestere.

La o luna dupa inceperea efortului fizic se recomanda repetarea mineralelor din corp

  • calciu,
  • magneziu,
  • calciu total,
  • calciu ionic,
  • o hemoleucograma completa,
  • creatinkinaza,
  • transaminazele hepatice.

Aceste analize pot arata disponibilitatea catre efort, iar repetate lunar arata reactia corpului la efort. Astfel ne putem da seama daca efortul a fost peste capacitatea organismului de adaptare sau se poate continua in acelasi regim de efort.

Analize recomandate
1. Feritina
2. Cortisol-C
3. Creatine Kinasa-CK
4. Testosteron T
5. BUN
6. AST
7. ALT
8. UA
9. Creatinina – CREA
10. RBC
11. HGB
12. HCT, MCV, MCH, MCHC
13. ALB
14. MG
15. CA
16. CLOR
17. POTASIU-K
18. TSH
19. T3, T4
Importanta masajului

Pentru un sportiv incepator si nu numai este foarte importanta refacerea prin masaj.

In conditiile unui efort fizic este recomandat masajul sportiv cu o frecventa de un masaj pe saptamana sau la 10 zile, iar daca acuza probleme musculare se recomanda doar masajul terapeuric.

  • masajul sportiv este masajul prin care se exercita o pesiune mecanica din exterior ce deblocheaza fibrele musculare,  favorizeaza scoaterea toxinei din muschi, respectiv eliminarea acesteia din organism pe cale limfatica respectiv sangvina.
Importanta refacerii si tehnici de refacere

Refacerea post efort fizic incepe imediat dupa terminarea efortului fizic.

  • aceasta refacere are o fereastra importanta de 30minute post antrenament timp in care este deschisa fereastra de refacere a glicogenului muscular. In aceasta perioada se recomanda consumarea unor aminoacizi lichizi sau a unor carbohidrati cu eliberare rapida.
  • imediat dupa terminarea efortului fizic se recomanda minim 20minute de streching pentru partile solicitate in timpul efortului fizic.
  • acasa se pot face ”dusuri scotiene” (alternativ apa rece / apa cald  ). Se recomanda umplerea cazii cu apa rece 8-10 grade unde sportivul intra cu membrele inferioare si sta pentru 4,5-5minute, apoi iesind din cada se foloseste dusul fierminte pentru a incalzi foarte bine picioarele ( nu este un timp limita. Se sta sub jetul de apa calda pana cand simtiti ca tegumentele sunt bine incalzite). Aceasta alternanta de rece cald de efectueaza de 3 ori pentru o buna refacere musculara.
  • In conditiile in care nu dispunem de o cada pe care sa o umplem cu apa rece, putem opta pentru variante mai putin eficiente in care se foloseste alternativ dusul cald cu cel cere sau se uda un prosop care apoi este bagat la congelator si ulterior se infasoara piciorul.

 

Terapia Bowen

Este o tehnica care se adreseaza sistemului nervos vegetativ (pe care noi nu il controlam constient), care la randul lui influenteaza sistemul nervos constient independent de dorinta noastra.

La nivelul sistemului nervos vegetativ se inmagazineaza stresul activitatilor de zi cu zi fie ele fizice sau psihice.

Aceasta terapie se poate efectua oricand si oriunde si la orice varsta, fiind neinvaziva si neaducand in corp nici un produs strain acestuia si nu are efecte secundare.

Terapia se adreseaza tuturor sistemelor corpului uman( nervos, cardiovascular, digestiv, osteoarticular, respirator, endocrin, uro-genital, muscular, etc. ), avand procedee aplicabile diferite in functie de patologie.

Aceasta terapie se poate aplica in orice fel de stres, ajutand la scoaterea organismului din toate tipurile de soc la care acesta este supus.

 

 

 

Cum sa avem o viata sportiva indelungata si fara accidentari

Este important ca inainte de antrenament sa pregatim organismul pentru miscare printr-o incalzire adecvata, apoi este recomandat un echipament corespunzator. In conditiile in care transpiram mult este indicat sa avem haine de schimb, iar mediat dupa efectuarea efortului fizic este important sa ne schimbam intr-un timp cat mai scurt.

Este important pentru preventia accidentarilor o alimentatie corespunzatoare. Nu se recomanda sa mananci cu 45-60minute inaintea inceperii efortului fizic.

Hidratarea este la fel de importanta. In momentul in care se simte senzatia de sete, pragul de hidratare optima este deja depasit iar corpul este usor dezhidratat. Se recomanda ca mereu sa fim in pragul de preventie a dezhidratarii iar in timpul efortului fizic sa folosim bauturi pe baza de saruri minerale.

*Mici trucuri pentru incepatori:

Daca vremea de afara este racoroasa este important ca peste echipament sa aibe un strat de protectie wind stopper. Pentru a evita racelile si accidentarile, imediat dupa efortul fizic recomand sa se schimbe cu haine uscate si un strat de protectie wind stopper.

 

Exercitii pe Power Plate

Power Plate este un aparat modern care foloseste vibratiile pentru a obtine diferite efecte in corpul uman.

Acesta se poate folosii pentru:

  • refacere post efort fizic,
  • masaj,
  • recuperare in caz de accidentari,
  • pentru tonifierea musculaturii diferitelor segmente ale corpului,
  • se poate lucra forta pentru cresterea masei musculare,
  • lucreaza chiar si grupele musculare mici care in mod normal nu lucreaza pentru ca nu exista exercitii specifice pentru acestea.

Ideala ar fi folosirea acestui antrenament de Power Plate de doua ori pe saptamana.

Share This: